Newsletter

Wydarzenia i szkolenia
  • Szkoła Zrozumieć Konie *** ŁOMIANKI

    Terminy zjazdów: 28-29.IX, 26-27.X, 23-24.XI, 14-15.XII, 18-19.I, 15-16.II, 14-15.III, 18-19.IV, 16-17.V, 20-21.VI.

    Osoby zainteresowane uczestnictwem w II edycji 2020/2021 rozpoczynającej się we wrześniu 2020 proszę o kontakt mailowy monika@zrozumieckonie.pl

Kurs Budowania Pozytywnej Relacji

Kursy » Kurs Budowania Pozytywnej Relacji

 

Prawdziwa Więź z Końmi powstaje przede wszystkim w oparciu o nasz szacunek do nich, dopiero potem - ich do nas

W ostatnich latach coraz bardziej nurtuje mnie pytanie, jak można nawiązać i pogłębić relacje z końmi, ale… nie poprzez trening. Jaką relację budujemy z koniem, gdy go szkolimy, a jaką, gdy z nim po prostu jesteśmy i robimy coś DLA NIEGO. I co tak właściwie, możemy dla niego zrobić?

Jak sprawić, by konie nas lubiły i dobrze się z nami czuły? Jak sprawić, by przychodziły do nas na padoku i chciały z nami pozostać, bo czas spędzony z nami kojarzy im się z dobrymi emocjami i dobrym samopoczuciem? Jak sprawić, by ich reakcje przy nas były nie tylko wyuczone, ale by konie czuły, że mogą również zaproponować coś od siebie? I jak zrobić to w bezpieczny sposób?

Jeśli tylko im pozwolimy, konie mają nam do powiedzenia bardzo wiele, są w stanie zaoferować szereg niezwykłych zachowań, potrafią zaskoczyć odwagą albo pomysłowością. Żeby ich głos mógł dojść do skutku, musimy najpierw zdecydować się ich wysłuchać, dopuścić myśl, że koń może mieć swoje zdanie i może je wyrazić. Ma również prawo do odmowy. Jeśli będziemy postępować mądrze, taka liberalna postawa, nigdy nie obróci się przeciwko nam. Wręcz przeciwnie – im więcej swobody ma koń, tym większą oferuje nam otwartość i ciekawość. Ciekawość nas samych i tego, co mamy mu danego dnia do zaproponowania. Taka relacja, to dla mnie prawdziwa wartość i cel sam w sobie. Jest to również fundament do budowania wszystkiego, co może być dalej. Na takim gruncie późniejsza praca z koniem stanowi zupełnie nową jakość.

Kiedyś największą radość z pobytu w stajni czerpałam z jazdy. Poszukiwałam najłagodniejszych i najskuteczniejszych metod zachęcania konia do współpracy z człowiekiem, uczenia go nowych umiejętności. Do dziś jest to dla mnie ważny obszar mojej własnej edukacji. Wciąż szukam nowych informacji o psychice i naturze koni, staram się również zgłębiać wiedzę przekazywaną przez stare szkoły ujeżdżenia, które do jazdy konnej podchodziły jak do sztuki, stawiały na lekkość, a metody uczenia rozkładały na długi czas systematycznej spokojnej pracy.

Jednak to, co obecnie interesuje mnie najbardziej, to umiejętność odczytywania tego, co konie chcą nam przekazać. Dzisiaj to ja wolę słuchać ich i bardzo się cieszę za każdym razem, kiedy uda mi się poprawnie zinterpretować to, co pokazywały. Zrozumiałam, że jeśli wysłucham konia i potraktuję poważnie wszystko, co ma on do przekazania – co lubi, czego nie, co go boli, czego się boi, wtedy koń będzie chciał ze mną być. Chciał - tak naprawdę - nie dlatego, że nauczyłam go przybiegania do siebie i zostawania obok, tylko dlatego, że tak wybrał. Takiej wiedzy obecnie poszukuję i taką wiedzę, na miarę swojego doświadczenia, staram się przekazywać dalej.

Ciężko w takim podejściu znaleźć gotowe instrukcje i definicje. Długo szukałam niektórych odpowiedzi, wielu szukam nadal, a przewodnikami są dla mnie konie, z którymi mam przyjemność spędzać czas, które uczą mnie BYCIA RAZEM.

Podczas tych warsztatów, chciałabym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami, sprawdzonymi sposobami i pomysłami na niestandardowe spędzanie czasu z końmi. Mam nadzieję, że spodobają się one również Waszym koniom. Chciałabym też podzielić się wiedzą, otrzymaną na przestrzeni lat od innych osób, na temat utrzymania koni i takiego wzbogacania ich codziennego życia i środowiska, by mimo udomowienia, były w nim jak najbardziej szczęśliwe.

Ważne tematy, które chciałabym wspólnie z Wami omówić to:

I) Życie konia w naturze vs życie konia w niewoli oraz próba spojrzenia na jeździectwo z perspektywy konia (tak… uczciwie)

II) Jak sprawić koniowi przyjemność, jakie rodzaje aktywności mogę podejmować, by to JEMU było miło a przy tym: akceptacja rzeczy takimi, jakie są, prawo konia do odmowy, czas w kontakcie z końmi. Czy umiem po prostu "być"?

III) Jak zaprojektować otoczenie konia, by było dla niego jak najbardziej ciekawe, stymulujące i zgodne z naturą

IV) Co musimy wiedzieć o koniach, zanim zaczniemy oceniać ich zachowanie i czegoś je uczyć

V) Co musimy wiedzieć o sobie, zanim wcielimy się w rolę nauczyciela